Savasana- klasyczna pozycja relaksacyjna- pozycja martwe ciało

Jedna z ważniejszy pozycji w jodze według mnie. I chociaż na pozór wydaje się to dosyć łatwe - położyć się na plecach i leżeć. Poświęćmy tej pozycji trochę czasu.

Sawasana, zwana pozycją martwego ciała, jest wstępem do wszystkich pozostałych ćwiczeń - asan. Podczas wykonania Sawasany rozluźniamy całe ciało, czujemy jego ciężar.Czujemy jak ciężar spływa do ziemi. Sawasana to ta chwila ,w której wykonujący ją, pozwala sobie poczuć to. Pozycja ta doskonale rozluźnia całe ciało i umysł. "Pozwala w krótkim czasie maksymalnie wypocząć" (A. Szyszko-Bochusz). Możemy wtedy usłyszeć ten wewnętrzny głos, który w ciągu dnia często jest zakłócany przez umysł.

 

 

 

   Właściwa relaksacja rozpoczyna się wtedy, gdy uśpiona jest wszelka aktywność fizyczna. Jest procesem całkowitego rozprężenia.

Oczywiście można relaksować się np myjąc naczynia , czy biegając. Wtedy jednak nie odpoczywa ciało. Podczas oglądania tv z kolei nie odpoczywa mózg, gdyż ciągle odbiera bodźce i analizuje to, co tam się dzieje.

 

Savasana

  Pozycja martwego ciała – wykonujesz ją leżąc na wznak. Pozwala ona w krótkim czasie maksymalnie wypocząć. Jest również wstępem do pozostałych ćwiczeń. Uważana jest za najbardziej wygodną.

 

   Połóż się na plecach z lekko rozstawionymi nogami, stopy rozchyl bezwładnie, ręce skierowane dłońmi w górę  ułóż wzdłuż ciała w odległości 15-20 cm od tułowia. Głowę ułóż równo, nie odchylając jej do tyłu i nie zadzierając brody. Najlepiej jeśli obrócisz ją kilka razy w prawo i w lewo, co rozluźni mięśnie szyi  i pozwoli znaleźć najlepsze miejsce dla głowy. Wtedy głowa wydaje się ciężka. Następnie rozciągnij się tak, jakby ktoś odciągał twoją głowę od stóp, opuść barki w dół, wyciągnij nogi, poddaj się sile ciężkości.

 

Zamknij oczy. Wyobraź sobie ,że twoje ciało ma ogromny ciężar, np. że jest z ołowiu lub kamienia. Oddychaj spokojnie, bez wysiłku. Pozwól, by wdech wpływał głęboko w twoje ciało, a z każdym wydechem odczuwaj , jak ciężar twojego ciała spływa w dół.

Poczuj jak z każdym kolejnym wdechem i wydechem twoje ciało jest coraz cięższe i coraz bardziej rozluźnione. Uświadom sobie styczność twojego ciała z ziemią – zwróć uwagę na pięty, łydki, uda, pośladki, łopatki, dłonie, ramiona, tył głowy. Pozwól, by z każdym wydechem ciężar ciała spływał przez te miejsca do ziemi. Mięśnie są coraz bardziej rozluźnione. Poczuj jak kręgosłup rozluźnia się krąg po kręgu.

 Ciało jest całkowicie rozluźnione.

Pamiętaj, by rozluźnić mięśnie twarzy i głowy. Narządy wewnętrzne rozluźniają się, mózg rozluźnia się. Uświadom sobie swój oddech., poczuj, jak z każdym wdechem brzuch unosi się, a z każdym wydechem opada. Przenieś uwagę na klatkę piersiową, poczuj jak porusza się do góry i rozszerza podczas wdechu i powraca do poprzedniego położenia podczas wydechu. Jesteś teraz zupełnie odprężony., Pozwól sobie pozostać przez chwilę w tym stanie, w którym zwalnia oddech i tętno, zanika stres, nie tracisz energii, całe ciało odpoczywa. Wchodząc w ten stan rozluźnienia coraz bardziej i bardziej spostrzeżesz jak twój umysł rozjaśnia się.

Kiedy postanowisz zakończyć relaksację, powoli obróć się na prawy bok i kiedy będziesz gotowy, otwórz oczy.

Możesz też pozostać w stanie relaksacji i wsłuchać się w swoje ciało. Możesz też przejść do innych technik, które zaczynają się od relaksu.